AlgemeenGemeenteIncidenten

Waterpolitie legt boten aan de kant

- advertentie -

Landelijk – De schepen van de Waterpolitie Landelijke Eenheid (LE) liggen aan de kant. Vanaf 14 maart 12.00 wordt er door de politiemannen en –vrouwen van de dienst niet meer gevaren. De Eenheidsleiding houdt strak vast aan haar budget en kan daardoor niet voorzien in voldoende nautische functies om goed en veilig op het water te kunnen werken. Twaalf grote schepen en een veelvoud aan speedboten en RIB’s blijven daardoor aan de kant liggen.

- advertentie -

Hoewel de circa 170 collega’s van de LE niet meer uitvaren, blijven zij wel werken- en beschikbaar voor noodmeldingen. De korpsleiding heeft in de middag met een brief op de actie gereageerd. Die reactie wordt bestudeerd en in overleg met de collega’s zal worden besloten wat voor gevolgen dit eventueel heeft voor de actie.

“Er wordt door de leidinggevenden niet vanuit de professie gekeken”, licht ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp de actie toe. “Keer op keer wordt gefocust op de financiële cijfers. Wat collega’s nodig hebben om hun werk te doen, speelt simpelweg geen rol. Zij leggen nu de boten aan de ketting omdat ze niet langer willen toekijken hoe hun vak kapot wordt bezuinigd.” De actie ‘boten aan de kant’ is het gevolg van zes jaar onvrede bij de waterpolitie.

Spanningen
Daarbij kwam het met name in het afgelopen jaar tot grote bijeenkomsten waarbij spanningen tussen de Eenheidsleiding en de collega’s hoog opliepen. De Eenheidsleiding besloot daarop dat een werkgroep met een adviesrapport zou komen over wat de waterpolitie na de reorganisatie nodig heeft. Uitgangspunt daarbij waren de taken en verantwoordelijkheden die de politieorganisatie bij de waterpolitie legt. Toch staat in een conceptversie van het rapport opnieuw het budget centraal.

Gevolgen voor de veiligheid
De circa 170 collega’s van de waterpolitie (LE) bewaken met de collega’s van de Zeehavenpolitie Rotterdam de veiligheid in de Nederlandse wateren. Zij letten onder meer op gestolen goederen, afvalstoffen en verdovende middelen die via het water worden vervoerd. Maar ook het bestrijden van milieucriminaliteit (onder meer vuilnisdump) en mensensmokkel behoort tot hun takenpakket. Daarnaast controleert de waterpolitie op het aantal uren dat schippers mogen varen- waardoor het risico op aanvaringen vermindert. De afwezigheid van de politie op het water heeft dan ook directe gevolgen voor de veiligheid.

Ook bij de Zeehavenpolitie (Eenheid Rotterdam) kreeg een werkgroep de taak om een adviesrapport te schrijven. Maar de Eenheid Rotterdam hield minder strak vast aan haar budget en stelde dat bepaalde functies nu eenmaal nodig zijn om politiewerk op water te kunnen verrichten.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button