Algemeen

Eerste 3D-geprinte brug ter wereld komt in Blauwestad

- advertentie -

Blauwestad – De eerste geprinte verkeersbrug voor autoverkeer ter wereld is op 20 september getest in Groningen. Proefexemplaren op schaal van de liggers van geprint gewapend beton werden getest door er gewichten op te leggen. Liggers zijn de balken die het brugdek vormen. In totaal werden er totaal tien platen op de ligger gelegd met een gewicht van meer dan zes ton. De ligger bezweek niet onder het gewicht.

- advertentie -

De provincie Groningen voert samen met het bedrijf FDN uit Amsterdam een proefproject uit voor een volledig geprinte betonnen brug voor autoverkeer. Als de proef slaagt, wordt de brug geplaatst in de omgeving van Blauwestad.

Uniek in de wereld
Vorig jaar ging het onderzoek naar de geprinte betonnen brug van start. De bedoeling is om een volledig betonnen brug te printen. Zowel het dek, de leuning als de fundering wordt geprint. Elders in de wereld bestaan al wel fietsers- en voetgangersbruggen die zijn geprint, maar daarvan was alleen het dek geprint. De fundering werd op de traditionele manier aangelegd. De geplande brug is 20 meter lang en 8 meter breed en heeft twee rijstroken.

Grootste geprinte brug
De eerste proefliggers voor de brug zijn in augustus geprint bij de TU Eindhoven.  Op 20 september is de draagkracht van de liggers belast. Hierdoor kan worden berekend hoe sterk het materiaal van het geprinte beton moet zijn. Daarna wordt er een testverkeersbrug van 10 meter gemaakt, die dit jaar in Blauwestad wordt geplaatst. Als de test succesvol is, wordt de grote brug geprint. Dat wordt dan de grootste geprinte brug ter wereld.

Slim en Groen
De in 3D geprinte brug past in het beleid van de provincie Groningen om in verkeer- en vervoerprojecten te zoeken naar slimme en groene oplossingen. De provincie Groningen zoekt voortdurend naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om haar mobiliteit, infrastructuur en het onderhoud ervan slimmer en groener te maken.

De 3D-brug is slim en groen doordat bij geprint beton minder beton verloren gaat, doordat er nauwkeuriger gewerkt wordt. Ook heeft een volledig geprinte betonnen brug geen onderhoud nodig omdat er geen asfalt wordt gebruikt. Een brug met een betonnen brugdek is bestand tegen zout dan in de winter wordt gestrooid.

Foto: Sander Blom Films

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button