Algemeen

Wunderline zorgt voor grenzeloze verbinding

- advertentie -

Winschoten – Een gedenkwaardig moment in de Tramwerkplaats te Winschoten toen het Bidbook Wunderline is aangeboden aan alle deelnemende partijen en hoogwaardigheidsbekleders die samen de grensoverschrijdende spoorwegverbinding ‘de Wunderline’ tussen Groningen en Bremen tot stand gaan brengen.

- advertentie -

Afgelopen jaren hebben de provincie Groningen, Land Nedersaksen, Vrije Hanzestad Bremen, het ministerie van infrastructuur en Waterstaat, DB Netz AG en ProRail, vanuit een gezamenlijke ambitie en met steun vanuit Europa, gewerkt aan de Wunderline, een snelle, comfortabele en toegankelijke treinverbinding waarmee inwoners van de grensregio in iets meer dan twee uur tussen Groningen en Bremen kunnen reizen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat liet in haar toespraak weten dat Nederland op dit moment 17 miljoen bijdraagt voor de realisering van dit project waarbij in 2024 de eerste treinen over dit nieuwe traject moeten gaan rijden en in 2030 moet zijn afgerond.

Friesenbrücke
Ook de Friesenbrücke moet in 2024 voltooid zijn. “Ik voel mij betrokken bij dit project en dat zal ik ook blijven. Het is belangrijk voor de noordelijke economie, maar ook om te werken aan een duurzame en groene vorm van vervoer. Deze wunderline brengt de provincie Groningen en noord-Duitsland dichter bij elkaar. De Europese commissie ziet de Wunderline als een voorbeeldproject, sterker nog ze noemen het een ‘Vlaggeschipproject’ en het is een mooi proces van Europese samenwerking aldus de staatssecretaris Van Veldhoven.

(Lees verder onder de foto)

Wunderline
De Wunderline heeft een lengte van 173 kilometer waarvan 49 in de provincie Groningen. De lijn begint in Groningen, met hoofdstations Hoogezand-Sappemeer, Winschoten en alle tussenliggende stations en om Nederland te verlaten via Bad Nieuweschans naar Bunde, Weener,Ihrhove, Leer, Augustfehn, Westerstede-Ocholt, Bad Zwischenahn, Wechloy, Oldenburg, Hude, Delmenhorst en tenslotte Bremen. De stations krijgen uitgebreide ketenmobiliteitsvoorzieningen en reizigers kunnen gemakkelijk gebruik maken van de in de informatievoorzieningen en ticketing voor grensoverschrijdend reizen.

Door het wegnemen van barrières voor arbeidsmobiliteit en het benutten van kansen voor grensoverschrijdende samenwerking reizen dagelijks circa 1900 reizigers over de grens en is de sociaaleconomische positie van de noordelijke grensregio versterkt, aldus het bidbook.

Foto: Wunderline – Fotostudio Scheiwe
Tekst: Frans Stegeman/ BNSnieuws.nl

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button