Inwoners blij met gratis hulp voor belastingaangifte bij de Boschpoort

Winschoten – Verwachtingsvol opent Patricia Groskamp haar ordner met administratie. Ze bezoekt het steunpunt van de Belastingdienst, gevestigd bij de Boschpoort in Winschoten. Ze ontvangt graag hulp bij het invullen van haar jaarlijkse belastingaangifte.
“Meestal lukt mij dit zelfstandig, maar vorig jaar is er veel gebeurd in mijn leven. Dat heeft ook gevolgen voor mijn belastingaangifte. Vandaar dat ik deze afspraak heb gemaakt”, legt Patricia uit aan medewerker Dienstverlening Linda (Belastingdienst). Linda werkt met veel plezier in dit steunpunt, een bus van de Belastingdienst die op maandag en donderdag geparkeerd staat bij de Boschpoort. Patricia vertelt in alle rust dat haar vader vorig jaar is overleden. “Hij had een eigen huis, zonder hypotheek. Zijn huis hebben we vorig jaar verkocht, de erfbelasting hebben we al betaald”, voegt ze eraan toe.
Alles op een rijtje
Hoewel het praten over dit verlies bij Patricia emoties oproept, kan Linda haar daarna snel geruststellen. “Ik vind het belangrijk dat u een volledig overzicht ontvangt over uw belastingzaken. U hebt, ondanks de hectische tijd in uw leven, uw zaken heel goed op een rijtje gezet.” Binnen een kwartier zijn ze klaar met de controle en laatste aanpassingen van de aangifte. Daarna kan Linda deze ter plekke indienen. “Een hele geruststelling om te weten dat mijn belastingaangifte ook nu correct is ingevuld”, besluit Patricia.
Kosten fiscaal aftrekbaar
In het steunpunt maakt Linda mee dat de belastingaangifte voor mensen ingewikkelder wordt. “Soms verliezen mensen het overzicht over hun belastingzaken. Dat kan je zomaar overkomen, bijvoorbeeld na een verhuizing van een eigen koopwoning naar een huurwoning in een zorgomgeving. Dit gebeurt mensen soms ook wanneer zij hoge zorgkosten hebben gemaakt, die boven het eigen risico vallen of niet door de verzekeraar worden vergoed. We nemen dan de tijd om een berekening te maken welke kosten voor bijvoorbeeld fysiotherapie, medicatie, hulpmiddelen of reiskosten naar het ziekenhuis fiscaal aftrekbaar zijn. Zo krijgen mensen weer het overzicht van hun zorgkosten”, legt Linda uit.
(lees verder onder de foto)

Goed luisteren voor gerichte oplossing
De medewerkers van de Belastingdienst helpen inwoners uit Winschoten en omgeving bij de Boschpoort met passende oplossingen. Linda geeft een voorbeeld. “Soms begrijpen mensen niet wat zij moeten doen na ontvangst van een blauwe envelop. Ze hebben dan een angst om langs te komen, soms kennen ze zelfs schaamte. Ik ben altijd blij als zij dan toch gewoon een afspraak maken en hun administratie met een recent loonstrookje meenemen. Als je goed naar mensen luistert en rustig het gesprek voert, merk je dat zij het prettig vinden om samen de aangifte in te vullen, te checken of hun toeslagen correct zijn ingevuld of om een openstaande betaling met je te bespreken. Het is fijn om gerichte oplossingen te kunnen bieden”, vertelt Linda.
Samenwerking
In Winschoten vormen de medewerkers van de Belastingdienst een hecht team met die van de Boschpoort. “De medewerkers van Sociaal Werk Oldambt, werkzaam in de Boschpoort, staan dichtbij de inwoners. Ze kijken naar de mensen om, weten wat er speelt in hun leven, horen als zij zich eenzaam voelen, maar ontdekken ook als zij het overzicht verliezen over hun dagelijkse uitgaven. Dan is het fijn dat we gemakkelijk bij elkaar naar binnen kunnen lopen om mensen gezamenlijk te helpen”, besluit Linda haar verhaal over de prettige samenwerking.
Maak een gratis afspraak in het steunpunt van de Belastingdienst bij de Boschpoort in Winschoten via belastingdienst.nl/langskomen of via de BelastingTelefoon (tel: 0800 – 0543).
*Vanuit privacy is Patricia een fictieve naam.