Verkiezingen 2025: Stempas kwijt of niet ontvangen?
Winschoten – Op woensdag 29 oktober 2025 mogen Nederlanders opnieuw naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezing. Kiezers bepalen dan wie de komende jaren in de Tweede Kamer plaatsneemt. Normaal gesproken vinden deze verkiezingen eens in de vier jaar plaats, maar door de val van het kabinet zijn de verkiezingen dit keer eerder uitgeschreven. De vorige Tweede Kamerverkiezing was in 2023.
Bij OldambtNu.nl staan de komende dagen in het teken van de verkiezingen. Op de verkiezingsdag zelf, woensdag 29 oktober, verzorgt OldambtNu.nl een liveblog waarin te volgen is hoe inwoners van de gemeente Oldambt de landelijke verkiezingen beleven.
Stemmen in de gemeente Oldambt
De stembureaus zijn geopend op woensdag 29 oktober van 7.30 tot 21.00 uur. De stempas wordt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 per post bezorgd. De kandidatenlijsten ontvangt u uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 huis-aan-huis.
Om te mogen stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing moet u de Nederlandse nationaliteit hebben, achttien jaar of ouder zijn op de verkiezingsdag en niet zijn uitgesloten van het kiesrecht.
Vervangende stempas aanvragen
Bent u uw stempas kwijtgeraakt, niet ontvangen of is deze beschadigd? Dan kunt u een vervangende stempas aanvragen.
Mondeling aanvragen:
Tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 2025 om 12.00 uur kunt u aan de balie van het gemeentehuis in Winschoten een vervangende stempas aanvragen. Neem hiervoor een geldig identiteitsbewijs mee. Een afspraak maken is niet nodig.
Schriftelijk of digitaal aanvragen:
Dit kan tot en met vrijdag 24 oktober 2025 via de website van de gemeente Oldambt. Vraag uw vervangende stempas tijdig aan — aanvragen na woensdag 22 oktober kunnen mogelijk te laat bezorgd worden.
Geldigheid van uw identiteitsbewijs
Om te kunnen stemmen, neemt u uw stempas en een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit Nederland mee. Uw identiteitsbewijs moet geldig zijn tot 30 oktober 2020 of later.
Heeft u op de verkiezingsdag geen geldig identiteitsbewijs meer? Dan zijn er twee opties: u vraagt tijdig een nieuw identiteitsbewijs aan en gaat persoonlijk stemmen, of u verleent een volmacht aan een andere kiezer in Nederland. De gemeente Oldambt moet uw volmachtverzoek uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 hebben ontvangen.
Wanneer uw identiteitsbewijs op de verkiezingsdag is vermist of gestolen, kunt u alsnog stemmen door uw stempas mee te nemen, een verklaring van vermissing van uw identiteitsbewijs (verkregen bij de gemeente) en een ander document met foto en naam, zoals een OV-kaart, bibliotheekpas of sportlidmaatschapskaart.
Meer informatie over de verkiezingen, het aanvragen van een vervangende stempas en het stemmen bij volmacht is te vinden op de website van de gemeente Oldambt.
Op woensdag 29 oktober volgt u via OldambtNu.nl live hoe Oldambt stemt en beleeft – van het openen van de stembussen tot de eerste reacties in de avond.





























































