Gemeente Oldambt zet twee strooiwagens in om hoofdroutes te beschermen tegen tropische hitte
Oldambt – De gemeente Oldambt zet vrijdag twee vrachtwagens in om de belangrijkste verkeersroutes te behandelen vanwege de aanhoudende tropische hitte. Door de hoge temperaturen kan het asfalt sterk opwarmen, waardoor het wegdek zachter wordt en beschadigd kan raken, vooral op wegen waar veel zwaar verkeer rijdt.
De strooiwagens strooien een dunne laag zout of pekel op de hoofdroutes. Hoewel dat misschien ongebruikelijk klinkt in de zomer, helpt deze maatregel om schade aan het asfalt te beperken. Het zout trekt vocht aan uit de lucht, wat een licht verkoelend effect heeft op het wegdek. Daarnaast zorgt het ervoor dat het bitumen – het bindmiddel in asfalt – minder plakkerig wordt, waardoor de kans op spoorvorming en beschadigingen afneemt.
Volgens de gemeente worden de werkzaamheden uitgevoerd op de belangrijkste wegen binnen Oldambt. De behandeling is gericht op locaties waar veel zwaar verkeer rijdt en waar voertuigen regelmatig remmen en optrekken. Ook recent aangelegd asfalt is extra gevoelig voor de warmte.
Weggebruikers wordt geadviseerd alert te zijn op strooiwagens en rekening te houden met mogelijk glimmende of donkere plekken op het wegdek. Wie onverhoopt asfaltresten op de auto of motor krijgt, kan deze meestal eenvoudig verwijderen met een teerverwijderaar of een milde autoshampoo.



















































































