Let op: momenteel kan het zijn dat de afbeeldingen niet laden, dit probleem is bekend en we werken aan een oplossing. 

Algemeen

Dorpsbelangen: ”Finsterwolde wordt aan flarden gereden”

- advertentie -

Finsterwolde – Stichting Belangengroep Finsterwolde zocht een jaar geleden contact met de gemeente Oldambt om haar te confronteren met de, volgens hen, zeer onveilige verkeerssituatie op de plaatselijke C.G. Wiegersweg. De situatie is sindsdien onveranderd. ‘Finsterwolde wordt aan flarden gereden’, stelt de belangengroep.

- advertentie -

Op deze weg naar het dorp mag vanuit Beerta 80 kilometer per uur gereden worden, in het dorp zelf 50 kilometer per uur. Het is een zogenoemde erftoegangsweg: smal, zonder fietspad ernaast.

Racebaan
Richard Goet van Dorpsbelangen Finsterwolde: “Door de jaren heen is de Wiegersweg een ware racebaan geworden voor het vele zware vracht-, landbouw- en personenverkeer. Op het eerste stuk zijn snelheden boven de 100 kilometer geen uitzondering. Voor fietsers is het er levensgevaarlijk. Bij mist en donker winterweer zie je fietsers en voetgangers veel te laat.”

In het Gemeentelijke Vervoersplan 2011 van de gemeente Oldambt is de Wiegersweg samen met de Kerkeweg aangewezen als doorgaande route voor vrachtverkeer.

“Vooral scholieren uit Ganzedijk, Hongerige Wolf en het oostelijk deel van Finsterwolde gaan via deze weg naar school. Voor bewoners aan de Blauwestadzijde van het dorp of in Beerta is er een veilig fietspad naar Winschoten en op de wegen mag men daar buiten de bebouwde kom niet harder dan 60 kilometer per uur.”

Situatie nog ernstiger
Binnen de bebouwde kom van Finsterwolde is de situatie nog ernstiger, stelt Dorpsbelangen Finsterwolde. “De weg is daar zeer bochtig, smal, met huizen en bomen aan beide kanten en staan auto´s her en der geparkeerd. De weg is volstrekt onoverzichtelijk. Het intensieve verkeer scheurt met regelmaat harder dan 60 kilometer per uur richting de Kerkeweg of Hoofdweg terwijl hier een snelheid van 30 kilometer passend zou zijn. Enorme landbouwvoertuigen die bijna de hele breedte van de weg nodig hebben, denderen net als de vele grote vrachtwagens met aanhangers door de smalle straat. Levensgevaarlijk en daarnaast ook buitengewoon lawaaiig.”

Vorig jaar werd aan de bel getrokken. In november vorig jaar kwamen politie, Veilig Verkeer Nederland, wethouders, gemeenteraadsleden en bewoners bijeen. Besloten werd dat Duurzaam Veilig, het convenant wat ook de gemeente Oldambt getekend heeft, aangehouden zou worden, met als gevolg dat de Wiegersweg binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur zou worden.

“Het was een positieve avond”, zegt Goet. “Duurzaam Veilig is een handvat waar men zich aan vast moet houden. Achteraf zeggen we dat we belazerd zijn. Er veranderde namelijk niets. De belangen zijn blijkbaar anders.”

Goet doelt op de varkensboeren rond Finsterwolde. “Ik kan het uiteraard niet bewijzen, maar ik vermoed dat de varkensboeren behoorlijke invloed hebben op de besluitvorming.”

Te gek voor woorden
Volgens Goet stuurde de wegbeheerder van de gemeente Oldambt op 15 oktober dit jaar een mail met de mededeling, dat de 30 kilometer niet ingevoerd wordt. “En dat terwijl tien maanden geleden de nieuwe 50 kilometerborden al besteld zijn. Dit is natuurlijk te gek voor woorden. Dit duidt er op dat de wegbeheerder nooit van plan is geweest 30 kilometer in te voeren.”

De bewoners, gesteund door de Verkeerswerkgroep van Dorpsbelangen, pleiten voor snelheidsbeperkende maatregelen. Verder willen ze dat op de weg van Beerta tot aan Finsterwolde maximaal 60 kilometer per uur mag worden gereden, en in de bebouwde kom van Finsterwolde maximaal 30 kilometer per uur.

Om dit te onderstrepen is door de bewoners voor nagenoeg ieder huis aan de Wiegersweg, Hoofdweg en Kerkeweg een 30 kilometerbord geplaatst.

Raadsvergadering
Maandag zal Dorpsbelangen Finsterwolde in de raadsvergadering van de gemeente Oldambt, tijdens de inspreekronde, nogmaals aan de kaak stellen.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button