Op stap

Onderzoek toeristisch imago provincie Groningen

Provincie Groningen – Mensen die onlangs een toeristisch bezoek hebben gebracht aan de provincie Groningen waarderen de provincie als toeristische bestemming met een 7,7. Mensen die een afgelopen periode geen toeristisch bezoek hebben gebracht aan onze provincie geven een 6,2. Dat is één van de resultaten van een onderzoek naar het toeristisch imago van de provincie Groningen dat dit voorjaar is uitgevoerd.

- advertentie - 

De provincie Groningen laat geregeld onderzoek uitvoeren naar het toeristisch imago – in 2004, 2011, 2016 en in 2019. Het blijkt dat mensen die Groningen al eens hebben bezocht steevast een hogere waardering geven aan de provincie Groningen als toeristische bestemming dan niet-bezoekers: er is een gat tussen beeld en ervaring. De onderzoekers noemen dit een ‘image gap’. Sinds 2011 zijn de algemene rapportcijfers van zowel bezoekers als niet-bezoekers min of meer gelijk gebleven.

Kustbestemming
De provincie Groningen wordt door bezoekers in vergelijking met 2016 meer gezien als een aantrekkelijke kustbestemming: van 41 % naar 47 %. Ook noemen wat meer bezoekers de Waddenzee als reden om Groningen te bezoeken in vergelijking met drie jaar geleden: van 8 % naar 11 %. Andere resultaten die opvallen zijn dat de provincie Groningen door de bezoekers meer geassocieerd wordt met cultuur en landschap dan voorheen. Winst is te behalen ten aanzien van het aanbod van evenementen. Bezoekers waarderen het aanbod van evenementen met een 6,4 en niet-bezoekers met een 5,4.

Promotie en marketing
Het verbeteren van een imago, waaronder het verkleinen van de kloof tussen bezoekers en niet-bezoekers, is een kwestie van lange adem. Een voortdurende inzet op toeristische promotie- en marketing kan hier aan bijdragen.

Kansrijke sector
Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten ziet toerisme en recreatie als een kansrijke sector. Zij wil de ontwikkeling van het toerisme in onze provincie stimuleren. Zij wil extra inzetten op grootschalige evenementen.

In 2022 wordt weer een onderzoek gedaan naar het toeristisch imago van de provincie Groningen

- advertentie - 

Gerelateerde artikelen

Back to top button