Algemeen

De ‘Waarschipwerf’ moet een nieuwe impuls krijgen, want oude glorie mag niet verloren gaan

- advertentie -

Winschoten – Al 21 jaar leidt René van Soesbergen de Waarschipwerf in ’t Waar. Maar deze scheepswerf bestaat al veel langer, namelijk vanaf 1962. In al die jaren zijn er bijna 4.500 jachten gebouwd, waarbij in de hoogtijdagen er zo’n 90 mensen werkzaam waren. Helaas is dit nu niet meer het geval. Ze kunnen geen vakmensen meer vinden, ambachtslieden die nog met de handen kunnen werken en met hout uit de voeten kunnen. Want de schepen van het Waarschipwerf zijn allemaal schepen die helemaal van mooie houtsoorten zijn gebouwd. Toch wil het team wat er nu nog  werkzaam is deze werf een nieuwe impuls geven.

- advertentie -

Roemenië
Voordat dat René deze werf 21 jaar geleden kocht, bouwde hij schepen in Roemenië. “In Roemenië had ik een eigen productielijn, maar eenmaal in ’t Waar, ben ik met de Waarschepen verder gegaan. Met de 12 modellen die wij hier bouwen van 5,70- tot 12,20 meter bloeide dit bedrijf enorm. Ook hebben wij een bouwpakket samengesteld en deze hebben geen kajuit, dit zijn mooie volgbootjes. Voor de rest hebben alle schepen een kajuit. Toen de productie van de bouwpakketten in elkaar klapte, dit was halverwege de jaren 80, want 90% van de productie waren bouwpakketten, is de teloorgang een beetje in gaan zetten. Daarna zijn wij doorgegaan en altijd de boten van de oprichters van de werf Akkerman en Kremer blijven bouwen. In de beginjaren stond naast deze werf ook een houtzagerij en dat was voor beide heren aanleiding om in ‘t Waar deze werf te beginnen”, aldus René.

Er is nu slechts één scheepstimmerman aan het werk die met het hout de prachtige dekken, interieurs kan maken. Daarom zijn zij op zoek naar ook eventueel gepensioneerde mannen met een soortgelijke ervaring, die enkele uren/dagen per week hier aan de slag kunnen gaan.

Restauratie
Het gaat om te beginnen niet om nieuwbouw, maar om restauratie, of reparatie aan de schepen, die hier ooit zijn gebouwd.  “Er liggen nu een aantal schepen in de loods ter restauratie, een ’12,20’ de Willemina en een kleinere 600 met een lange kiel. De Willemina had eigenlijk al klaar moeten zijn, maar door het tekort aan personeel duurt het nu wat langer”, zegt de heer Van Soesbergen.

Wel is er nog een techneut in dienst die alles weet van elektrische apparatuur en motoren. Dit is Harold Steenhuis. Ook op het gebied van de modernste communicatietechnieken is hij goed ingevoerd. Maar alles hangt af van wat de klant wil. Harold is een man die uit de zeevaart komt en vindt deze job ook een mooie uitdaging.

Een belangrijke steunpilaar van een directeur is de directie secretaresse. Liesbeth Wierenga is de secretaresse van de heer Van Soesbergen. Zij werkt bij de Waarschipwerf al zo’n 15 jaar. Zij weet ook alles van wat er gebeurt binnen dit bedrijf, onderhoudt het klantcontact, maar doet ook de inkoop van materialen.

Mochten er mensen zijn die belangstelling hebben om aan de slag te gaan bij de scheepswerf, dan kunnen ze contact opnemen via info@waarschipwerf.nl of neem er een kijkje aan de Hoofdweg 103, in ’t Waar.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button