Op stap

Marketing Oldambt: “2021, een vooruitblik”

- advertentie -

Winschoten – 2020 is (gelukkig) voorbij. 2021 is begonnen, maar wat moeten we er van verwachten? Gaat het vaccin de wedstrijd met de zogenaamde Britse variant winnen? Gaan we er weer op uit, wat gaan we dan doen en wanneer? Stichting Marketing Oldambt heeft wat rondgekeken bij de diverse toeristische platforms en pakken er wat highlights uit.

- advertentie -

Vakantie in eigen land
Er is een voorzichtige verwachting dat de binnenlandse vakanties het goed gaan doen vanaf 2021. De trend was al zichtbaar door onder andere groei van het aantal korte vakanties, vergrijzing, beter zomerweer in Nederland, duurzaamheid/vliegschaamte en een beter imago van vakantie in eigen land. Corona versterkt deze trend. Dit geeft in grote lijnen goede hoop. Vraag is natuurlijk wel, wanneer dit zijn beslag krijgt.

Evenementen online
In 2020 is uiteindelijk nog geen 20% van de geplande festivals doorgegaan. En in 2021 zal dat niet heel veel meer zijn. Al zien we ook hier wel wat hoopvolle bewegingen. Zo zijn de online variant van Eurosonic en Vrienden van Amstel heel succesvol verlopen. Dit geeft een innovatie-impuls aan de evenementensector.

Ook wij gaan met Dag van het Park een online variant organiseren (zie andere artikel). Voor de Groenmarkt, Fashion Event Winschoten en Adrillen zijn we ook hard aan het nadenken over een Corona-variant.

Eigen vakantiewoning
Er is een toenemende vraag naar vakantiewoningen. En dan bedoelen we de aanschaf ervan. Dit komt door de lage rentestand en daarmee het lage rendement op spaargeld en ook de onzekerheid van beleggen op dit moment. Daarnaast stellen mensen zich met de aanschaf van een eigen vakantiewoning zeker van een accommodatie voor zich zelf. Want ook hier ziet men de trend van de aankomende groei in de vraag naar vakantie in eigen land.

Verblijfsrecreatie
Terugkijkend op 2020 heeft de verblijfsrecreatieve tak van onze sector het uiteindelijk niet goed gedaan. In heel Nederland hebben we 37% minder gasten ontvangen in de eerste 10 maanden vergeleken met dezelfde periode in 2019. Binnen de sector zitten echter wel grote verschillen. Vooral hotels en groepsaccommodaties zijn hard getroffen door de crisis. Het aantal overnachtingen in hotels daalde met 43% en bij groepsaccommodaties gemiddeld zelfs met 55%. Campings deden het relatief goed met een gemiddelde daling van 4%. Er zijn ook nog wel flinke verschillen tussen provincies te zien. Zo daalde het aantal overnachtingen in Noord-Holland met 49% en in Groningen met “slechts” 6%.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button