Regionaal nieuws

Arriva treinen tussen Groningen-Zwolle vanaf 2025 stap dichterbij

- advertentie -

Groningen – Arriva diende eind 2022 een aanvraag in bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor het, vanaf 2025, rijden van stop- en sneltreinen op de trajecten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle. Het vervoersbedrijf deed hiermee een beroep op de Europese wetgeving die verbindingen op basis van open toegang toelaat op het spoor.

- advertentie -

De door het Ministerie van I&W daarop aangevraagde economische evenwichtstoets kan volgens de ACM niet worden gedaan. Ook een schorsing van de procedure is door de ACM afgewezen. Dat betekent dat Arriva-treinen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden met veel meer aanbod voor de reizigers en extra stops bij bijvoorbeeld het Thialfstadion en extra ritten in de spits, vanaf 2025 een stap dichterbij komen.

Geen toets aan HRN
Na de aanvraag van Arriva bij de ACM werd door het Ministerie van I&W een economische evenwichtstoets aangevraagd. De basis voor die toetsing is het HRN (Hoofdrailnet). ACM wijst die aanvraag van het Ministerie af. Ook het verzoek tot schoring van de procedure is afgewezen.

Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: “Arriva verwelkomt het besluit van de ACM over het afwijzen van het verzoek van het Ministerie van I&W tot het uitvoeren en schorsen van een economische evenwichtstoets. Daarmee is de weg vrij voor Arriva om de beide verbindingen vanaf 2025 te rijden. Arriva zet hiermee een stap in het versterken van het Nederlandse openbaar vervoer netwerk, specifiek in het noorden. Ook de politieke wens om snel weer met treinen te stoppen bij Thialf wordt hiermee gerealiseerd vanaf 2025. Elk uur gaan er voortaan twee treinen stoppen! We stimuleren zo steeds meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen.”

Arriva verbindt
Met de dienstverlening op deze beide trajecten wordt het noorden via de trein beter ontsloten. De plannen van Arriva omvatten onder andere extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.

Nieuwe kansen
Groningen- Zwolle
De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt.

Leeuwarden-Zwolle

Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion (Thialf) en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen.

Een extra station bij Thialf maakt ook deel uit van de verkiezingscampagne van partijen in het noorden. Vanaf 2025 stopt de Arriva trein twee keer per uur bij het IJsstadion.

Open Access
Europese wetgeving maakt het vervoerders mogelijk om voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aan te bieden op het spoor, het zogeheten treinvervoer op basis van open toegang. Eerder heeft Arriva – succesvol – aanvragen ingediend waardoor er nu door de vervoerder wekelijks een nachttrein worden gereden op vrijdag-zaterdagnacht tussen Maastricht- Schiphol en v.v. (sinds medio dec 2022) en Groningen-Schiphol en v.v.(sinds jan 2023).

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button