Rijkswaterstaat activeert hitteprotocol in heel Nederland
Landelijk – Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar heel Nederland. Nadat het protocol dinsdag al van kracht was in zes provincies, geldt het vanaf woensdag en donderdag ook in Groningen en de rest van het land.
Het hitteprotocol is bedoeld om gestrande weggebruikers op warme dagen sneller te helpen. Automobilisten die met pech langs een snelweg staan, worden indien nodig zo snel mogelijk verplaatst naar een veilige locatie met voorzieningen, zoals een tankstation of verzorgingsplaats.
“De veiligheid van weggebruikers staat altijd centraal. We helpen weggebruikers in nare of onveilige situaties zo snel en vaardig als mogelijk. Als het hitteprotocol van kracht is, sturen wij sneller een bergingsbedrijf aan om voertuigen nóg eerder van de snelweg te halen,” aldus Rijkswaterstaat.
Versneld bergen
Met het hitteprotocol worden gestrande voertuigen sneller van de snelweg verwijderd. Daarmee wil Rijkswaterstaat voorkomen dat mensen langdurig in de hitte langs de weg moeten wachten. Ook automobilisten die op een relatief veilige plek stilstaan, kunnen worden verplaatst naar een locatie waar voorzieningen aanwezig zijn.
Advies aan weggebruikers
Rijkswaterstaat roept weggebruikers op om zich goed voor te bereiden voordat zij op pad gaan. Door de hoge temperaturen kan het asfalt zeer warm worden, waardoor de hitte nog sterker wordt ervaren.
“Neem bijvoorbeeld een flesje water mee. En ook al is er geen wolkje aan de lucht: gooi die paraplu in de auto. Die kun je gebruiken als parasol om jezelf te beschermen tegen de felle zon,” adviseert Rijkswaterstaat.
Vanuit de verkeerscentrales en via weginspecteurs wordt het verkeer op de Nederlandse snelwegen dag en nacht gemonitord. Het hitteprotocol blijft van kracht zolang de weersomstandigheden daarom vragen.








































































