Op tijd erbij zijn bij geldproblemen: Vroegsignalering werkt in Oldambt
Oldambt – De gemeente Oldambt wil voorkomen dat inwoners in de schulden raken. Daarom probeert de gemeente vroegtijdig te signaleren wanneer iemand een betalingsachterstand heeft. Hiervoor bestaat het Vroeg-Erop-Af-team. Verhuurders, zorgverzekeraars, waterbedrijven en energiebedrijven zijn verplicht om aan de gemeente door te geven als iemand zijn gas, water, licht of huur niet betaald heeft. Als dat niet is gebeurd, neemt een medewerker van het Vroeg-Erop-Af-team contact op met de inwoner.
De gemeente Oldambt ziet duidelijke resultaten met deze aanpak. Anderhalf aar geleden startte het Vroeg-Erop-Af-team om inwoners met betalingsachterstanden snel te benaderen.
“We merken dat inwoners hier echt openstaan voor hulp. Soms is één telefoontje niet genoeg, maar na een tweede keer haken ze aan. Dat is echt een groot verschil met andere gemeenten,” zegt Marisca Rozeveld-Germs van de Gemeentelijke Kredietbank. Het team werkt intensief samen met Sociaal Werk Oldambt, de Volkskredietbank en vrijwilligersorganisaties zoals het Leger des Heils, Humanitas en SchuldHulpMaatje. De persoonlijke benadering maakt het verschil. Marisca: “We komen letterlijk achter de voordeur. Mensen die eerst niemand toelieten, accepteren nu hulp.”
Ook wethouder Gert Engelkens ziet het effect: “We hebben hier als gemeente veel energie in gestoken. Na anderhalf jaar zien we dat mensen eerder hulp vragen en minder vaak in grote problemen komen. Dat is goed voor onze inwoners én voor de gemeente.” Vooral jongeren krijgen extra aandacht. Via signalen van zorgverzekeraars kan het team hen snel bereiken. Niet alleen per brief, maar ook telefonisch en via appjes. Zo wordt voorkomen dat kleine achterstanden uitgroeien tot grote schulden.
De gemeente blijft samenwerken met partners om de aanpak verder te versterken. Engelkens: “Mensen hoeven zich niet te schamen als ze in de schulden dreigen te raken. Zoek op tijd hulp, wij staan klaar om te helpen.”
Niet iedereen die door de gemeente wordt benaderd heeft hulp nodig of wil gebruikmaken van hulp. Toch krijgen de Volkskredietbank en vrijwilligersorganisaties steeds meer hulpvragen binnen. Dit zien de organisaties als een positieve ontwikkeling omdat meer mensen de weg naar hulp weten te vinden. Ook is het resultaat zichtbaar: steeds minder mensen worden uit hun huis gezet omdat ze hun huur niet kunnen betalen. Op de lange termijn is het doel van de vroeg signalering dat minder mensen geldproblemen krijgen. Het gevolg hiervan zou moeten zijn dat dan ook de druk op hulpverleners afneemt.




























































