AlgemeenGemeente

Oldambt springt in de bres voor landschapsbeeld en wegen

- advertentie -

Westerlee – Een toestemmingsaanvraag van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voor exceptioneel transport van windmolenonderdelen door de gemeente Oldambt is afgewezen op basis van artikel 2 van de wegenverkeerswet en jurisprudentie.

- advertentie -

Opgekroond
Wethouder Kees Swagerman legt uit: “Om het exceptioneel transport doorgang te kunnen laten vinden, moeten enkele honderden bomen worden opgekroond tot doorrijhoogte. Dat geldt zowel voor gemeentelijke als particuliere bomen. Het landschapsbeeld zou hierdoor enorm veranderen. En dan hebben we het nog niet over eventuele schade en veiligheidsaspecten omdat onder meer dwars door de bebouwde kom van Westerlee wordt gereden.

“Wij maken ons grote zorgen over onze wegen, die het door de droogte al zwaar te verduren hebben. Bij dit soort zware transporten is de kans reëel dat wegfundamenten beschadigen en dan ontstaan er onveilige situaties. De combinatie van factoren bij elkaar, maakt dat we de toestemming hebben geweigerd.” aldus Swagerman.

‘Proefmolen’
De toestemmingsaanvraag gaat om het verplaatsen van onderdelen voor een zogeheten ‘proefmolen’ van de Eemshaven naar het Windpark Drentse Monden in 1e Exloërmond. Volgens de aanvraag bestaat de lading uit onderdelen met een hoogte van ruim 5 meter, een breedte van 5 meter en een totaal gewicht van 145.000 kilo. Na de proefmolen, zouden mogelijk nog eens 44 molens volgen.

Transport
Het transport kan niet via de N33 omdat de onderdelen niet onder de viaducten door passen. Daarom is een alternatieve route bedacht via o.m. Gereweg, Lange Zuidwending, Scheemdermeersterweg, Oude Rijksweg, Provincialeweg, Hoofdweg (Westerlee) en via de Emergoweg naar Pekela en verder. Voor deze route heeft Oldambt geen toestemming gegeven.

Foto: Mark Heikens/ OldambtNu.nl (archief)

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button