Algemeen

Johan Hilverts houdt contact met zijn arts via beeldbellen

- advertentie -

Scheemda – Het Ommelander Ziekenhuis Groningen deelt soms de ervaringen van patiënten van het ziekenhuis. Dit keer vertelt de 50-jarige Johan Hilverts over het contact dat hij houdt met zijn arts via beeldbellen.

- advertentie -

“Ik heb last van jicht, een reumatische ontsteking in de gewrichten. Elk jaar krijg ik een aanval in mijn voet waarvoor ik medicatie slik. Sinds maart heb ik helaas last van meerdere aanvallen, ik heb er inmiddels al drie achter de rug. Van de huisarts kreeg ik hiervoor verschillende medicatie, maar dit sloeg niet aan. Ik herstelde niet goed van de medicijnen. Mijn huisarts besloot mij toen door te verwijzen naar een reumatoloog in het Ommelander Ziekenhuis.”

Duidelijke diagnose
“Tijdens mijn afspraak bij de reumatoloog kreeg ik weer een jichtaanval. Niet fijn voor mij, maar wel handig voor de reumatoloog. Op de echo was de kristallisering van urinezuur (een kenmerk van jicht) in mijn voet goed te zien. De diagnose was duidelijk: ik heb chronische jicht. De reumatoloog schreef nieuwe medicatie voor en gaf mij de keuze: terugkomen naar het ziekenhuis voor een evaluatie of de voortgang evalueren via beeldbellen, een nieuwe ontwikkeling in het Ommelander Ziekenhuis. Hier zijn ze in juni mee begonnen.”

Voordelen
“Omdat de diagnose was gesteld en het probleem helder is, besloot ik het beeldbellen te proberen. Persoonlijk vind ik face-to-face contact prettiger, maar hoe de medicijnen bevallen en of we zo verder kunnen gaan, is wel iets wat je over de telefoon kunt bespreken. En daarbij, het scheelt een ritje naar het ziekenhuis, ik hoef niet op mijn pijnlijke voet te staan en mijn partner kan gewoon aanschuiven. Eigenlijk best ideaal! Ik denk ook dat het een uitkomst is voor oudere mensen die slecht ter been zijn of te ziek om even naar het ziekenhuis te komen voor een gesprek. Zij kunnen in hun vertrouwde omgeving blijven. Met het oog op het coronavirus is beeldbellen ook een veilige optie omdat je dan de drukte vermijdt.”

Hoe werkt het?
“Het is heel gemakkelijk! Je krijgt een mail en een sms’je met een link. Die moet je aanklikken en dan kom je op een pagina terecht. Op die pagina kom je als het ware in de wacht te staan. Zo gauw de arts tijd heeft, belt hij je. Het is dus net alsof je in de wachtkamer zit. Toen de arts belde, voelde het wel een beetje onwennig. Maar het scheelde dat het voor hem ook de eerste keer was. Dan maakt het niet zoveel uit als het even ongemakkelijk voelt in het begin. Mijn consult verliep goed, ik vond het een leuk contact. De verbinding was perfect, de arts was goed te verstaan en ik kon alles vragen wat ik wilde. Ik vind het vooral belangrijk dat de mimiek van de ander goed zichtbaar is en dat je oogcontact kunt maken. Dat kan gewoon bij het beeldbellen! Voor volgende week heb ik weer een nieuwe afspraak staan, want het beviel goed.”

Veiligheid
“Ik kom (gelukkig) pas sinds juni in het Ommelander Ziekenhuis. Ik heb een vitaal beroep en wilde andere mensen en ziekenhuizen tijdens de uitbraak van het coronavirus zoveel mogelijk vermijden. Toch heb ik bij dit ziekenhuis een veilig gevoel. Bij de ingang kun je je handen desinfecteren en er staan strepen en pijlen op de grond die aangeven hoe je moet lopen. De gangen zijn breed en er is veel ruimte waardoor je zo min mogelijk met andere mensen of personeel in aanraking komt. Als je een bezoek aan het ziekenhuis toch liever nog even overslaat, dan is een consult via beeldbellen echt een goede optie. Het is fijn dat het ziekenhuis hierin meedenkt en zich ontwikkelt.”

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button