Cultuur

Dollard College Winschoten mag pilot uitvoeren om werkdruk van docenten te verminderen

Winschoten – Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap had eind vorig jaar een challenge uitgeschreven om een pilot op te zetten met als doel om de werkdruk van docenten in het voortgezet onderwijs te verminderen. Dollard College Winschoten (Campus Winschoten), het bedrijf Teamspot.nl en de scholen Stad & Esch en CSG Eekeringe, hebben de handen ineen geslagen om aan deze challenge mee te doen. En dat heeft goed uitgepakt! Zij hebben de challenge gewonnen en mogen de pilot gaan uitvoeren.

- advertentie - 

Het winnende idee van de werkgroep is het volgende: het aanbieden van een overzichtelijk digitaal platform voor docenten, leerlingen, organisaties en beroepsprofessionals (stakeholders) waar zij verschillende schoolactiviteiten gemakkelijk, snel en kwalitatief hoogstaand kunnen organiseren en managen. Geen losse briefjes, mailtjes of onoverzichtelijke Excellijsten meer, maar één centraal platform. Onder schoolactiviteiten verstaan we onder andere stages, gastlessen, excursies, beroepsverkenningen en regio-leren.

Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat docenten met één druk op de knop een schoolactiviteit kunnen toewijzen aan leerlingen en organisaties. Daarnaast kunnen docenten en stakeholders eenvoudig en beveiligd opdrachten van de leerlingen nakijken en beoordelen én kan er gebruik worden gemaakt van een slimme database met up-to-date gegevens, activiteiten en beschikbaarheid van de betrokken organisaties in de regio. Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Met dit platform besparen docenten circa 60% tot 90% op feitelijke en emotionele werkdruk bij schoolactiviteiten. Afhankelijk van de werkwijze van de school betekent dit een gemiddelde besparing van circa 36 tot 90 uur per betrokken docent, per jaar. De jury was zeer positief over deze oplossing, omdat dit platform gekoppeld wordt aan de regionale samenwerking tussen scholen en bedrijven.

- advertentie - 

Bij het Dollard College in Winschoten (Campus Winschoten) wordt de pilot binnen de techniek-profielen uitgerold. Betrokken techniek-docenten, -leerlingen, -organisaties én –stakeholders trappen dus af. Voorafgaand aan de pilot, is het allereerst zaak om de huidige werkdruk van de betrokken docenten in kaart te brengen. Na de pilotperiode wordt er vervolgens geëvalueerd en kan er (als het platform goed bevalt) besloten worden om het platform verder te integreren, ook binnen andere profielen van de school. De werkgroep hoopt dat de pilot aan het begin van het nieuwe schooljaar, september 2021, van start kan gaan.

- advertentie - 
- advertentie - 

Dit kan u ook interesseren

Back to top button