Regionaal nieuws

Rover en Pro Bahn: “Wunderline beperkt door nieuwe Friesenbrücke”

- advertentie -

Regionaal  – Na een onderbreking van ruim negen jaar wordt het grensoverschrijdende treinverkeer tussen Nederland en Duitsland hervat met de oplevering van de nieuwe Friesenbrug eind 2024. Over een aantrekkelijke en snelle directe verbinding tussen Groningen, Leer, Oldenburg en Bremen, kernelement van het project Wunderline, is lang gesproken. Het blijkt dat deze directe verbinding voorlopig niet beschikbaar zal zijn. De  nieuwe Friesenbrücke is hier de schuldige aan.

- advertentie -

De reden hiervoor is dat de brug volgens de huidige plannen slechts 20 minuten per uur beschikbaar zou kunnen zijn voor treinverkeer, omdat deze de Eems kruist en daarmee een vaarroute, waar schepen over het algemeen voorrang hebben. De reizigersverenigingen ROVER uit Nederland en PRO BAHN uit Duitsland schrikken van dit uitgangspunt, die een aantrekkelijke dienstregeling onmogelijk maakt.

“De beschikbare 20 minuten zijn net voldoende om de regionale trein tussen Groningen en Leer die elk uur rijdt, over de brug te laten rijden”, zegt Menno Visser, voorzitter van ROVER in de provincie Groningen. “Meer treinen, zoals een sneltrein, zijn niet mogelijk, ook omdat het traject ten westen van Ihrhove enkelsporig blijft.” De twee reizigersverenigingen vinden de tijdslimiet niet in verhouding omdat slechts sporadisch zeeschepen
met een hoge bovenbouw de brug passeren. Verreweg de meeste schepen op de Eems zijn platte binnenschepen die ook onder de gesloten Friesenbrug door kunnen. Volgens de ons bekende informatie zou de brug maar één of twee keer per dag open hoeven te staan voor schepen.

Verkeerd verdeeld
Malte Diehl, voorzitter van PRO BAHN voor Nedersaksen en Bremen, merkt het volgende op: “De tijden zijn verkeerd verdeeld tussen treinen en schepen. Om betrouwbaar en aantrekkelijk treinverkeer op de Wunderline in te richten, stellen wij als eis dat de brug minimaal 35 minuten per uur beschikbaar moet zijn voor treinverkeer. Idealiter zouden de openingstijden van schepen beperkt moeten zijn tot maximaal vier vaste, korte “tijdsloten” per dag.”

Alleen zo denken PRO BAHN en ROVER een snelle rechtstreekse trein met een reistijd van ongeveer 90 minuten tussen Groningen en Bremen mogelijk te maken, die in ieder geval naast de langzamere regionale treinen moet rijden.

Tussenoplossing
Als een tussenoplossing zijn beide reizigersverenigingen er voorstander van om direct na de voltooiing van de brug de eerste rechtstreekse treinen van Groningen naar Bremen te laten rijden. Bij een onderzoek door de provincie Groningen zijn verschillende scenario’s bekeken hoe op korte termijn een directe verbinding tot stand zou kunnen worden gebracht en kwam onder meer naar voren dat de eind 2024 bereikte stand van de infrastructuur individuele extra rechtstreekse treinen op de Wunderline mogelijk maakt. Die zouden de reistijd al kunnen verkorten tot zo’n twee uur ten opzichte van nu, maar dan zou er met diesel moeten worden gereden omdat Nederland ondanks de grote voordelen het traject tussen Ihrhove en Groningen niet wil elektrificeren. Gezien het besluit van Nedersaksen om over de hele linie batterij-elektrische treinstellen in te zetten, roepen PRO BAHN en ROVER de provincie Groningen op alsnog over te gaan op elektrificatie.

“Een tussenoplossing voor uitbreiding en elektrificatie zou kunnen bestaan uit een batterijstel dat de hele dag pendelt als regionale expres met enkele tussenstops tussen Bremen en Groningen. Met een reistijd van ongeveer twee uur in elke richting kunnen minimaal drie dagelijkse rechtstreekse verbindingen worden aangeboden”, legt Menno Visser het idee uit. “Dus een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vandaag.”

“Maar de Friesenbrücke moet ook langer beschikbaar blijven voor treinen dan nu gepland. Anders kan zelfs deze eerste stap niet worden uitgevoerd”, benadrukt Malte Diehl het probleem. “We roepen de provincie Groningen, Nedersaksen en de Duitse federale regering op om een passagiersvriendelijke oplossing te vinden die voldoet aan de werkelijke behoeften.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button