Gemeente

Oldambt heeft de landelijke primeur met een mobiel steunpunt van de belastingdienst.

Elke donderdag staat een bus van de belastingdienst bij De Boschpoort

- advertentie -

Winschoten – Waar had een opening van een steunpunt van de belastingdienst beter kunnen plaatsvinden dan bij De Boschpoort, het vroegere belastingkantoor. Dit steunpunt, is dan ook gisteren, donderdag 7 maart door wethouder Gert Engelkens, Karin Eeken (directeur Sociaal Werk Oldambt SWO) en Bjorn Meijer, unitdirecteur Dienstverlening van de Belasting dienst,  geopend.

- advertentie -

Dit steunpunt is een bus geworden die elke donderdag bij De Boschpoort te vinden is en waarin een mobiel kantoor is ingericht. Wil je dit steunpunt bezoeken dan moet je wel even een afspraak maken en dat kan het gemakkelijkst online via www.belastingdienst.nl/steunpunt .

(lees verder onder de foto

Blij met de komst van een steunpunt
“Wij zijn ontzettend blij dat de belastingdienst de gemeente Oldambt heeft uitgekozen met het opzetten van dit steunpunt. Het is voor onze inwoners moeilijk om bij een fysiek steunpunt te komen in vergelijking met andere gemeenten. Oldambt telt een redelijk hoog aantal inwoners die een kleine portemonnee hebben en bovendien slecht gebruik maken van de toeslagen etc. die de belastingdienst biedt”, zegt Gert Engelkens.

Voor mensen die weinig tot niets met computers hebben, zal dit steunpunt een uitkomst zijn en waar je rechtstreeks met een ambtenaar van de belastingdienst in gesprek kunt gaan.

- advertentie -

(lees verder onder de foto)

- advertentie - 

 

Iets te ambitieus geweest
Bjorn Meijer Unitdirecteur belastingdienst: “Misschien zijn wij als belastingdienst iets te ambitieus geweest met de gedachte ‘iedereen en alles kan digitaal’. Hoewel dit wel ons uitgangspunt blijft, want het merendeel van de Nederlanders wil digitaal zaken met ons blijven doen. Als wij dit in cijfers kunnen uitdrukken zal dit boven de 90% uitkomen.”

“Wij zijn net gestart met de aangifteperiode en het loopt storm. Want wij lopen inmiddels voor op de prognoses, wat betreft het aantal aangiftes  dat op dit moment binnenkomt. Dit komt omdat wij het voor de mensen gemakkelijker hebben gemaakt door de aangifte al voor een groot deel al ingevuld hebben. Je hoeft dit alleen maar te controleren, eventueel extra gemaakte kosten nog in te vullen en dan te verzenden,” aldus de heer Meijer.

Laaggeletterden
“Wij zullen ons digitaal blijven inzetten. Maar tegelijkertijd hebben wij ook geconstateerd dat er in Nederland 2½ miljoen mensen laaggeletterd zijn. Dit zijn niet alleen ouderen, niet alleen laag opgeleiden, maar ook jongeren en hoog opgeleiden. Dit kan voortkomen uit een relationele situatie, maar het komt ook vaak voort door een overlijden binnen een gezin, maar ook door een bepaalde ziekte, waarin je alles kon en ineens lukt het niet meer.”

“Wij moeten dus veel meer oog hebben voor mensen die wel onze hulp nodig hebben. En daarom zijn wij blij dat wij hier in Oldambt ons 15e steunpunt hebben kunnen openen. En uniek aan vandaag is dat niet zoals is alle andere punten een gebouw is, maar het is een mobiele variant geworden,” aldus Bjorn Meijer.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button