Het Tafelhuis: 19 t/m 22 december!

LEES MEER
Blog

Online winkelen steeds populairder

- advertentie -

Online winkelen wint meer en meer aan terrein en de coronacrisis speelt daar zeker een grote rol in. Wie nog niet eerder online aankopen deed en zijn nieuwe Matt and Nat nog in een fysieke winkel kocht, stapt momenteel over, want winkelen voelt momenteel ongemakkelijk en sommige winkels zijn bovendien dicht.

- advertentie -

Winkelen op anderhalve meter afstand is zo gemakkelijk nog niet. In de supermarkt hebben we nog het karretje dat ons op afstand houdt van ons mede-winkelend publiek. In een kledingzaak wordt dat al anders. Je worstelt je ongemakkelijk tussen de rekken door, met een schuin oog naar die andere mevrouw of meneer die hetzelfde doet. Het voelt verre van ontspannen.

We bestellen ook vaker met de smartphone
Hoe anders is het online winkelen. Daar was al een groeiend publiek voor, momenteel is het hek helemaal van de dam. Volgens marktonderzoeksbureau GfK die in opdracht van Thuiswinkel.org de een telling deed, groeiden in het eerste halfjaar van 2019 de onlinebestedingen met 9 procent tot 12,5 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Dat doen we niet alleen via onze computer, maar ook steeds vaker via de smartphone.

Een jaar eerder meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 78 procent van alle Nederlanders online aankopen doet. Ook 65-plussers. Het aandeel online kopers in deze doelgroep is in zes jaar tijd gestegen van 25 naar 45 procent. Ze komen nog lang niet in de buurt van de groep 25- tot 45-jarigen, waar inmiddels 94 procent bij webwinkels bestelt. De groep van 45- tot 65-jarigen zit daar, met 83 procent, weer wat onder.

Aanbiedingen via social media scoren ook
Wat ze kopen? Vooral kleding en accessoires zoals bijvoorbeeld tassen. Een Ted Baker tas of een Rains backpack is gemakkelijk besteld. Ook sportspullen gaan in grote hoeveelheden online het mandje in. Huishoudelijke producten, boeken en soft- en hardwaren doen het ook goed.

- advertentie - - advertentie -

Regelmatig bestellen consumenten naar aanleiding van aanbiedingen via social media. Een aangekondigde Ted Baker sale leidt met gemak tot die eerdergenoemde aankoop.

Dit kan u ook interesseren

Back to top button